Методична скарбничка




                                               Шановні колеги!
  До вашої уваги пропоную розробки уроків та методичні поради





      Матеріали до відкритого уроку в 4-А класі
з предмету «Природознавство»
по темі:
 « Розташування  природних зон в Україні.
 Карта природних зон 
України».
Тема уроку: Розташування  природних зон в Україні. Карта природних зон України.

  Мета уроку: Розкрити причину різноманітності природи України. Сформувати поняття про природні зони. Розвивати мислення, спостережливість, вміння аналізувати. Виховувати любов і бережливе ставлення до природи, прагнення охороняти її.
           
            
  Обладнання:

  • мультимедійний комплекс; 
  • презентація;
  • світлини;
  • мапа природніх зон, атласи, підручник;
  •  відеофрагмент для проведення фізкультхвилинки "Панда".
         
  
І.   Організація класу.

ІІ.  Актуалізація опорних знань.

 Вправа «Дивосвіт»
      Розпочнемо урок із відеозагадок.
1.   Як називається пташка зображена на екрані? Чим вона є особливою?
(Колібрі. Найменша в світі. Розміром з комаху. Живиться нектаром квітів. 78 змахів за 1 сек)
2.   Як називається даних птах? Який материк населяє? Як пристосувався до суворих кліматичних умов? (Пінгвіни).
3.    В чому особливість зображеного лісу? (Тропічний ліс).
4.    Що зображено на екрані? (Гора Еверест (Джомолунгма)).
5.    Хто впізнав дану рослину? (Вікторія - регія. Листки в діаметрі до 2м, витримує вагу до 50кг. Росте у вологих тропічних лісах).
      Назвіть її близьку родичку, мешканку наших ставків (Латаття біле).

      Вправа «Перехресний бій». Учні також підготували завдання для товаришів. Озвучте їх.

      Позитивна установка.
      Бачили, на скільки різноманітним є рослинний та тваринний світ континентів, морів, океанів. Живі істоти пристосувалися до природніх умов, в яких живуть.
      Пінгвіни не вижили б у тропічних лісах. Маленький птах колібрі не знайшов би квіткового нектару  в арктичних пустелях. Не виросла б дивовижна рослина вікторія-регія
таких велетенських розмірів, якби росла у наших помірних широтах.
      Але, напевно, це чудово, що світ такий  різноманітний, неповторний. В цьому його неперевершеність.
      В чому ж, на вашу думку, причина такої різноманітності рослинного  і тваринного світу, природнх умов, коли рухатися земною поверхнею з півночі на південь?
      (Неоднакова кількість сонячного тепла та світла, що потрапляє на земну поверхню)
Так, наша планета має форму кулі, сонячне проміння освітлює різні її ділянки під різними кутами, а отже нагріває землю нерівномірно. Так, на екваторі сонячне проміння падає на Землю майже прямовисто, а біля полюсів - тільки ковзає по ній. Тому земну поверхню умовно, ви знаєте, поділили  на теплові пояси та природні зони.

        ІІІ.  Етап орієнтації. Визначення мети.

        На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося:
1.   А чи є однаковими природні умови на території нашої України.
2.   Чи змінюється клімат, коли ми будемо рухатися картою України з півночі на південь.
        Територія  нашої країни зовсім невелика, порівняно із масштабами всієї планети, але клімат не є абсолютно однаковим. Він також змінюється з півночі на південь. Чому?
(Аналогічно. Сонце зігріває поверхню України теж нерівномірно).
      Якщо мандрувати з півночі на південь, то можна спостерігати, що великі ділянки земної поверхні з однаковою природою змінюють одна одну. Такі ділянки Землі називають природніми зонами.
      У межах України розміщено три природні зони.  Кожну із яких ми детально розглянемо протягом кількох  наступних уроків. А сьогодні лише здійснимо невеличку по них подорож.


      ІV.  Організація класом діяльності.

1.   Пояснення учителя.
      Зона мішаних лісів. Чому така назва? Це територія, густо покрита лісами. ЇЇ ще називають Українським Поліссям. Простягається із заходу на схід на 750 км, а з півночі на південь – до 180 км. Поверхня рівнинна та добре нагрівається Сонцем. Літо довге і тепле, зима сніжна і не дуже холодна, із частими відлигами. Узимку і влітку випадає достатня кількість опадів. На Поліссі багато озер, заболочених ділянок, великі запаси підземних вод. Дуже різноманітним є рослинний та тваринний світ.

                              Фізкультхвилинка

3.    Робота з підручником. Вправа «Аналітик».
       Зона лісостепу.
       На південь від Українського Полісся лежить лісостепова зона , або ж його називають просто лісостеп. Так називають територію, де чергуються ділянки лісу та степу. Лісостепова зона простягається майже на 1100 км. Вона охоплює всю центральну частину  території України.
       Відкрийте, будь-ласка, підручники на ст. 139, опрацюйте перших 4 абзаци до слів: «Рослини і тварини лісостепової зони» і поміркуйте, що нового ви дізналися з цього тексту.
      Зона степу.
      На південь від лісостепу до Чорного й Азовського морів майже на 500км простягається зона степу.
       Відкрийте, будь-ласка, підручники на ст. 142 та 143, опрацюйте перших 2 абзаци до слів: «Рослини  степу» і поміркуйте, що схвилювало, збентежило вас з цієї інформації.

4.   Робота в парах.  Вправа  «Дослідники»
      На карті нашої України є ще дві ділянки, що різняться своєю красою, неповторністю.
      Це загадкові, чарівні гори. На заході України – Українські Карпати. На півдні України – Кримські гори.
    А зараз попрацюємо в парах.
      Відкрийте, будь-ласка, підручники на ст. 147, опрацюйте всю сторінку  та  ст.151, 152, перших 4 абзаци до слів: «Рослини  Кримських гір»  та поміркуйте, що спільного та відмінного в природі Карпатських та Кримських гір.
5.   «Хвилинка людяності»
Природа України є різноманітною. Але коли ти опиняєшся посеред безмежного, обвитого вітрами та пекучим сонцем українського степу. Чи поринаєш у світ шепотливих поліських лісів, чи опиняєшся серед сивих гір, то розумієш, наскільки мудрою, могутньою є її величність Природа.  А людина – це лише її маленька частинка.
       На жаль, інколи люди вважають, що людина всесильна і вправі змінювати живу та неживу природу, як їй заманеться, незважаючи ні на що.
       Вікові карпатські ліси часто бездумно вирубуються, що призводить до швидкого розмивання річкових берегів під час повеней. Річки виходять з берегів. Затоплюються села, міста. Відбуваються зсуви грунту – руйнуються дороги.
Ви знаєте, що існують штучні озера, водосховища, які створювалися для зрошення полів, забезпечення водою міст та сіл, де її не вистачає. Але люди так були захопилися
цим, що не помітили, як обміліли річки, частина моря перетворилася на страшну пустелю.
            Замість того, щоб дбайливо доглядати та удобрювати поля, щоб збільшувався урожай, люди розорювали все нові й нові ділянки безмежного степу українського,  виснажуючи землю, залишаючи без домівок тисячі видів рослин та тварин.
           VІ. Підсумок уроку. Оцінка та цінування вкладу кожної дитини в урок. Домашнє завдання.
           Наш урок підійшов до завершення. І я дуже хочу, щоб ми з вами підвели підсумок, але трішки інакше, ніж зазвичай. Ми часто, опрацьовуючи на уроках читання якийсь художній твір, визначали головну його думку. Спробуйте, будь-ласка, визначити головну думку нашого уроку. А допоможуть вам, можливо, ось ці рядки. Прочитаймо їх разом.


                                 Буває, часом сліпну від краси.
                                   Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,-
                                Оці степи, це небо,  ці ліси,
                                Усе так гарно, чисто, незрадливо,
                                Усе як є – дорога, явори,
                                Усе моє, що зветься Україна.

   Домашнє завдання:

Опрацювати матеріал в підручнику: «Мішані ліси. Полісся» та підготувати коротке повідомлення «Диво мішаного лісу» ( тварини, рослини тощо ).




      Матеріали до відкритого уроку в 1-А класі
з інтегрованого курсу «Навчання грамоти»
по темі:
 «Звук [и], букви Ии. Звук[й], букви Йй.
Українська народна казка
 «Кривенька качечка»
Тема уроку:
           «Звук [и], букви Ии. Звук [й], букви Йй.
     Українська народна казка «Кривенька качечка».

  Мета уроку:
          Формувати в учнів узагальнену орієнтувальну
       основу читання.
            Розвивати слухову пам՚ять учнів, зв՚язне мовлення.
           Вдосконалювати артикуляційні навички, правильність     дихання під час читання.
           Виховувати толерантне ставлення один до одного.
           
            
  Обладнання:
  •        аудіозаписи;
  •        відеозаписи;
  • ·       ілюстрації до казки;
  • ·       таблиці.



                                  Хід уроку
І. Організаційний момент
    1.  Виконання учнями пісні «Алфавіт».

ІІ. Розвиток знань
1.     Робота в будиночку «Алфавіт». (Дид. вправа на відтворення алфавітного ряду).
2.     Вправа «Фотоапарат». (Дид. вправа на розвиток зорової пам’яті).

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
1.     Читання теми уроку (Колективне з дошки, з використанням прийому стеження).
2.     Формулювання мети уроку.

ІV. Робота над формуванням узагальненої орієнтувальної основи читання.
1.     Перегляд презентації із алгоритмом написанням великих рукописних літер И та Й.
Порівняння зображення рукописних і друкованих літер И та Й.
2.     Дид. вправа на розвиток артикуляційного апарату «Сорока і черепаха».
3.     Проспівування складів на мелодію «Пісеньки про коника-стрибунця».
(Дид. вправа на розвиток артикуляційного апарату)

Фізкультхвилинка.
Вправа «Ліхтарики».

V.  Робота над формуванням узагальненої орієнтувальної основи читання. (Продовження)
    4.  Дид. вправа «Віконечко».
·        Читання із прискоренням;
·        Пояснення вислову Анатолія Мусліна;
·        Повторення значення слів казка, літературна казка, народна казка.
5.     Словникова робота.
·        Перегляд відеозапису із поясненням значення слова галявина;
·        Колективне пояснення значення поданих слів.
6.     Дид. вправа «Кульки».
(Вправа на вироблення правильного дихання під час читання).
7.     Слухання аудіозапису казки із використанням прийому стеження.
Робота над текстом казки.
                                І
-         Назвіть персонажів казки.
-         Куди вони вирішили піти?
-         Чи вдалося їм назбирати грибів?
                         ІІ
-         Що означає вислів «піде в танок»?;
-         Для чого він це зробив?
-         Як ставився дідусь до бабусі?

Фізкультхвилинка.
    Виконаня пісеньки «Казочка».

8.     Слухання аудіозапису казки із використанням прийому стеження.
Робота над текстом казки.
                                             ІІІ
-         Що почули головні герої казки?
-         Що побачили вони у лісі?
-         Що схвилювало дідуся й бабусю?
-         Головні персонажі казки вирішили зробити?
-         Для чого вони це зробили?
9.     Читання тексту казки «ланцюжком» та колективно.
10.  Пошук речення про те, що саме було зламане у качечки.

   VІ.  Робота над розвитком зв’язного мовленням та запам’ятовування.
1.     Перегляд фрагмента мультфільму. Пошук у тексті речень про переглянуте.
Читання їх з прискоренням та переказ.
2.     Дид. гра «Диктор». (Озвучування мультфільму учнями).

    VІІ.  Вправа «Оживи літеру».

    VІІІ. Вправа від Незнайка.

     ІХ.   Підсумок уроку.
     Слухання пісні «Дорогою добра».
  
     

   
                                           Матеріали до відкритого уроку в 4-А класі
з предмету «Я у світі»
по темі:
 «Правила поведінки в гостях. Моделювання ситуацій»
Тема уроку:
           «Правила поведінки в гостях. Моделювання ситуацій».

  Мета уроку:
         Навчати поводитися в гостях. Вивчити правила гостинності. Навчати застосовувати правила в конкретній практичній діяльності.  .
           
            
  Обладнання:
  • сюжетні малюнки; 
  • уривки із мультфільмів;
  •  картки із завданнями для групової роботи.


                                          Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
1.     Перегляд уривку із мультфільму «Як Вінні-Пух до Кролика в гості ходив».
Обговорення відеозапису.
2.     Повідомлення теми та мети уроку.
-         На сьогоднішньому уроці ми будемо вивчати правила гостинності, навчимося правильно зустрічати гостей, запрошувати друзів у гості, поводитися за столом, правильно вручати подарунки.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.     Розповідь учителя.
  Український народ дуже гостинний. Наші предки говорили: « Гість в дім – Бог у дім». Вірили, що гість – це посланець Бога, який несе щастя в дім. Поспішали його нагодувати, дати відпочити з дороги, ділилися останнім шматочком хліба.
   До приходу очікуваних гостей довго готувалися. Прибирали оселю, готували частування. На стіл стелили святкову скатертину,ставили святковий посуд.
   Пройшли віки. Але звичаї залишилися. Коли мають бути гості у вашій хаті, матуся готує святкові страви, ви прибираєте в хаті і з нетерпінням чекаєте на гостей. І ось вони вже на порозі…
2.     Робота над сюжетними малюнками.
( Що зображено? Опишіть, як поводять себе діти. Чи запросите ви таких гостей знову?)
3.     Вивчення правил поведінки в гостях.
           Фізкультхвилинка
4.      Моделювання ситуацій. Робота в групах.
Кожна із груп отримує ситуацію, яку потрібно обговорити, інсценізувати, запропонувати власний вихід із даної неї. Вивчення правил гостинності. Ситуація 1
  Галинка та Іринка були найкращими подругами. Незабаром в Ірини
День народження. Напередодні свята, йдучи зі школи,  Іринка недбало
гукнула до подруги:
-        О, Галю, добре, що я згадала! В суботу я святкую іменини. Дмитрик не зможе прийти в гості, то там за столом для тебе ще знайдеться місце! Приходь!
 Галинка нічого не відповіла, але й на свято не прийшла…

( Що думаєте ви про поведінку дівчаток? Як би ви вчинили на  їх місці?)

Ситуація 2
   Іванко запросив однокласників до себе додому на іменини. Після уроків друзі радісно прямували до товариша в гості. Двері їм відчинив
Іванків батько і невдоволеним тоном промовив:
-        Ого, скільки вас прийшло! Усю хату догори дригом перевернете!
Іванко ж, вискочивши поперед батька, додав:
-        А подарунки ви, часом, не забули? Надіюсь, що щось цікаве принесли? Ану, покажіть!
Друзі мовчки стояли на порозі і не знали,  чи заходити, чи вертати додому… 
 
( Що думаєте ви про поведінку господарів? Як би ви вчинили на їх місці?)

Ситуація 3
   Через тиждень в Тарасика День народження. Хлопчик разом із батьками
заздалегідь підготувався до цього дня. Він допоміг матері купити в магазині продукти, щоб приготувати смачні частування. Разом із батьком підготував
цікаві конкурси та ігри для гостей. Власноруч виготовив запрошення… 

(Що думаєте ви  про поведінку хлопчика? Як би ви  вчинили  на його місці?)

Ситуація 4
   Завтра у Лесі День народження. Дівчинка не може запросити до себе гостей, бо всі кошти сім’ї були витрачені на лікування важко хворої бабусі.
-        Мамо, ти купиш мені цукерок, щоб я роздала у класі дітям? – запитала вона матір.
-        Ні, доню. Нашій бабусі погіршало, потрібні нові дорогі ліки, -  з сумом промовила мама.
-        Тоді я не піду до школи, бо з мене сміятимуться однокласники! – заплакала Леся…

( Що ви думаєте  про поведінку дівчинки та однокласників? Як би ви вчинили на місці дітей та дівчинки?)


 І˅. Підсумок уроку.
1.     Робота над прислів’ями. «Який гість, така йому і честь». «Просили на дорозі, щоб не були на порозі». «Слова щирого вітання дорожчі за частування».
2.     Домашнє завдання.  Художні твори, де розповідалося б про поведінку у гостях.



   

  

Немає коментарів:

Дописати коментар